Extra activiteiten

Onderwijs

De Piramide organiseert extra activiteiten met als doel leerlingen te stimuleren in hun ontwikkeling op een andere wijze dan in de lessen mogelijk is. Bij activiteiten buiten de school is altijd (verzorgend) ondersteunend personeel aanwezig.

Het team van SO De Piramide organiseert (in een aantal gevallen samen met ouders) de Kinderboekenweek, excursies (o.a. kinderboerderij, museum), toneel- en muziekvoorstellingen, kerstfeest, sinterklaasfeest, projecten, schoolreis (SO De Piramide) en sportdag.

Voor leerlingen van Piramide College organiseert de schoolvereniging onder andere spelletjesmiddagen, bioscoop-, theater- en cabaretbezoek. De leerlingen betalen een bijdrage per activiteit. Het team van Piramide College organiseert voor de leerlingen jaarlijks verschillende activiteiten zoals een startweek en eindproject, een sportdag en excursies.

 

ICT

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zo goed mogelijk functioneren op school én in hun vrije tijd en dat ze een baan of vervolgopleiding kiezen die past bij hun mogelijkheden. We besteden daarom bijvoorbeeld veel aandacht aan het ontwikkelen van ICT-vaardigheden. Zo krijgen alle leerlingen op ons vso een notebook in bruikleen. Een deel van onze leerlingen is bovendien, als gevolg van hun ziekte of beperking, meer afhankelijk van ICT dan anderen. 

Onderdelen binnen ons ICT-onderwijs zijn:

  • 21-centrury skills: dit is een verzamelterm voor competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving. Het kennen en beheersen van de ICT-basisvaardigheden is daarvan een onderdeel. We willen dat onze leerlingen digitaal geletterd zijn.
  • Educatieve programma’s: onze leerkrachten selecteren digitale leerstof die goed aansluit bij de leerbehoefte van de individuele leerling. ICT is hierbij een prachtig hulpmiddel.
  • Programmeren: programmeren en computational thinking zijn belangrijk voor leerlingen om problemen met behulp van de computer op te lossen. Programmeren gaat om het leren van begrippen als algoritmen, patronen, functie en abstractie.